Melk

Melk inneholder mer enn ti av de viktigste næringsstoffene kroppen trenger. Melk er først og fremst en viktig kilde for protein, kalsium, fosfor, vitamin B2 (riboflavin) og jod. Samtidig dekker en halv liter melk hele dagsbehovet for vitamin B12, og ca. en tredel av dagsbehovet for sink.

Tre hovedgrupper

Melk består i hovedsak av de tre hovedgruppene Søtmelk, Syrnet melk og Langtidsholdbar melk. De fleste av variantene brukes i baking, sauser/stuinger, grøter, melkedesserter, drikker m.m.

Melk kan lett svi seg ved koking. Velg en tykkbunnet kjele, gjerne av aluminium, jern eller med non-stickbelegg, kok opp på svak/middels varme og bruk aldri lokk på kjelen. Vær i nærheten! Brukes aluminiumskjele, unngå metallredskaper i kjelen, da melkemat er spesielt utsatt for en ubehagelig smak som kan oppstå. Velg tre- eller plastsleiver/visper.

Unngå lys

Melk er ferskvare og ideell oppbevaringstemperatur er 0-4 °C. Melk bør ikke stå i lys. Den må være tett tilpakket, for den tar lett smak fra andre matvarer.

Melk kan fryses i kartongen i inntil 6 måneder. Tines langsomt i kjøleskap. Bruk den til baking og matlaging etter den har vært i frysen, for den friske melkesmaken endres ved frysing.

Kilde: melk.no

Råvarer