Melkeerstatninger

I dag finnes det mange gode erstatningsprodukter for deg med melkeallergi. Her får du en oversikt over noen av dem.

Melk er en viktig kilde til en lang rekke næringsstoffer. Fjerner man melk, fjerner man samtidig en matvaregruppe som bidrar med ca 70 % av kalsiuminntaket, 70 % av jodinntaket, 25 % av proteininntaket samt en stor del av B-vitamin og sporstoffinntaket. Det er derfor viktig at melka erstattes med matvarer som bidrar med de samme næringsstoffene. 

Melkeerstatninger for store barn og voksne

Soyabaserte: Alpro og GoGreen
Havrebaserte: Oatly og GoGreen
Risbaserte: Rice Dream og GoGreen

Fløteerstatninger

Matfløter:  Oatly, Alpro soya og Gogreen
Til visping: Odense Erlet og GoGreen havrefløte

Barnegrøter

Nestles Sinlac og maisgrøt uten melk og Holles grøter (noen av disse inneholder melk, sjekk deklarasjon. NB: skal blandes med hypoallergen melkeerstatning)..

Pålegg

Soft Spesial margarin, rent pålegg av kjøtt, kylling, kalkun, Go’og Mager kjøttpålegg (leverpostei, servelat, falukorv), Leiv Vidar pølser, makrell i tomat, tunfisk, avokado og Tartex smørepålegg, kaviar, de fleste majonessalatene, egg, syltetøy, Sjokade, Sunda, peanøttsmør og banan.

Snacks

Sætre bokstavkjeks, Kornmo, havre-is fra Oatly, ris-isen RYS eller soyais fra Tofuline, popkorn, flere typer potetgull, gelegodteri, noen typer mørk sjokolade og Bocca, saftis uten sjokoladetrekk.

 

Kilde: Astma- og Allergiforbundet

Del