Ekte italiensk pasta

Giovanni Rana
Giovanni Rana

Dette er historien om Giovanni Rana, guttungen som utfordret italienske, husmødre om hvem som kunne lage den beste, hjemmelagde, ferske pastaen.

Giovanni Rana begynte som guttunge i familiens bakeri. Der lærte han seg bakekunstens hemmeligheter. Han så tidlig at mange travle husmødre ikke hadde tid til å lage sin egen pasta, og begynte å lage tortellini  som han solgte til husmødrene i Verona. Dette var svært utradisjonelt, men både den unge gutten og hans hjemmelagde tortellini ble tatt vel i mot av byens fruer. Hans Rana-pasta har alltid blitt sett på som bedre enn det de fleste italienere klarer å lage selv. 

Oppfant pastamaskin

Etter hvert begynte Giovanni å kurtisere en søt pike, og sammen begynte de å håndlage flere sorter pasta. Giovanni oppfant en pastamaskin som imiterte de riktige håndbevegelsene for å lage topp, hjemmelagd pasta – og på den måten kunne han øke pastaproduksjonen fra 10 kg om dagen til 10 kg i timen! Nå hadde han knekket kodene både for god pasta og økt produksjon, og sammen med maskinprodusentene utviklet Giovanni Rana siden flere smarte pastamaskiner
for industribruk.

Over ni hundre pasta- og sausprodukter

I dag er Giovanni Rana et 500 millioner dollar selskap og  verdens største produsent av fersk pasta og pastasaus.  Med over 900 forskjellige produkter og stort fokus på innovasjon og kvalitet, får selskapet stadig nye kunder over hele verden. Og selvfølgelig er Rana favoritten og det største merket i pastaens hjemland, Italia!

Selv om vi i Jacob’s i norsk målestokk har et enormt utvalg av kvalitetsvarer, er det en helt spesiell opplevelse å komme til et Italiensk supermarked og oppdage vareutvalget der. Bare hyllene med fersk pasta kan være 20-30 meter lange, og det er selvfølgelig Rana, med sitt enorme utvalg, som har brorparten av hyllemetrene. Og for å sikre tetposisjonen er selskapet uhyre opptatt av innovasjon, ingredienser, kvalitet og kvalitetskontroll. Det er helt sentralt å ligge først når det gjelder utvikling av smaker og å følge med på hva publikum er opptatt av. Selskapet kjenner alle sine leverandører godt og vet for eksempel hvor hver eneste grønnsak er dyrket, når den er høstet og hvem produsenten er.

Bygger merkevaren bevisst.

Det er ingen tilfeldigheter i hvordan Rana utvikler selskapet og bygger merkevaren. Selskapet bruker kun leverandører som deler Ranas verdier. Når de for eksempel bruker 28 tonn egg i den daglige produksjonen, er det viktig for dem å bare kjøpe egg fra produsenter som lar kyllingene gå fritt. De tillater heller ikke grønnsaker som er dyrket på annen måte enn under de forutsetningene Rana har satt. Selskapet har hatt en eventyrlig vekst i både inn- og utland. I dag ligger 50 prosent av markedet i Europa og 50 prosent utenfor. For å ytterligere spre det glade budskap om Ranas ferske pasta, er det bygget opp en egen restaurantkjede. I dag kan du spise fersk pasta på 25 Ranarestauranter i Italia, én i London, én i  Madrid, fem i Sveits, én i Luxemburg og én i New York.

50 års feiring ble fabrikk i USA.

 Istedenfor å bruke penger på å feire seg selv, ville han heller starte produksjon av fersk pasta i verdens største marked, USA. Et land som har samlet utvandrere fra så mange nasjoner, og med så sterkt innslag av italienere, fortjente sin egen Rana-produksjon. I dag er den enorme Rana-fabrikken med 200 ansatte i Illinois i full produksjon. I tillegg har Rana fire fabrikker i Italia og en i Belgia. Som Giovanni Rana sier med egne ord: ”Sterke ideer tar av og utvikler seg selv. Og når de til og med er støttet av dem som tror på dem – da vokser de, blir store og når langt, veldig langt! Det handler bare om å aldri gi opp og å aldri gå på kompromiss med kvalitet!”