Norske høstgrønnsaker

frukt.no
frukt.no

På høsten er en nødt til å ha norske grønnsaker som tilbehør til middagen. Ikke bare er de gode på smak, de er også fulle av næringsstoffer som kroppen din har godt av.

Ta for eksempel brokkoli, løk, gulrøtter, blomkål, nypoteter og kålrot. Dette er gode, sunne og smakfulle grønnsaker til middagen.

Brokkoli

Supergrønnsaken som passer til alt! Den milde smaken minner om asparges. Skjær litt av stilkenden og skyll den før du bruker den. Brokkoli er utmerket rå i salat, eller du kan ha den i gratenger, supper og pureer. Brokkoli trenger kort koketid, da bevarer du også alle de fantastiske næringsstoffene. Brokkoli er en super kilde til helsebringende plantestoffer, fytokjemikalier og antioksidanter. Antioksidantene er både vitamin C og en rekke andre aktive stoffer i grønnsaken. Brokkoli skal oppbevares i kjøleskapet.

Løk

Fersk løk smaker friskt og godt og egner seg ypperlig til salater og helgrilling, samt til å kokes hel i supper og gryter. Dette er den første ferske løken vi får om sommeren, og den er, i motsetning til de fleste andre løk, ikke tørket. Løk har i uminnelige tider blitt betraktet som både mat og medisin. Løk er nemlig en helsebringende knoll som er full av svovelholdige stoffer. Disse hjelper blant annet leveren i å rense vekk kreftfremkallende stoffer.Oppbevar løken i kjøleskapet i en tett pose/boks så ikke annen mat tar smak av den.

Gulrot

Rå gulrotstaver er en slager gjennom hele sommeren, enten du har dem med på tur eller du serverer dem sammen med grillmaten. Årets første norske gulrot er ekstra søt i smaken og vakkert oransje. Fargestoffet betakaroten kan omdannes til vitamin A i kroppen og er viktig for normal celledeling og godt mørkesyn. I tillegg er betakaroten med på å gi deg en naturlig gyllen solglød i huden, helt ufarlig! Oppbevar buntgulrot i kjøleskap, og fjern gresset. Da holder de seg lengre!

Blomkål

Den milde og gode blomkålen er manges favoritt. La ikke det uskyldshvite utseendet lure deg til å tro at blomkålen er mindre kraftfull enn brokkolien – den er full av vitaminer, mineraler og spennende svovelstoffer som blant annet har kreftforebyggende egenskaper. Blomkålen skal renses og vaskes før bruk, og deretter kan du lage nesten alt: Snacks med dipp, puré, grateng, wok, suppe og salat. Blomkål skal oppbevares i kjøleskapet.

Nypoteter

Nypoteter brukes varme sammen med annen varm mat og lune eller kalde i salat. Legg dem i kaldt vann i noen minutter før du børster dem, de skal ikke skrelles! Jo mindre de er, desto fortere koker de. Du kan også pakke dem i folie med andre grønnsaker og legge på grillen. Spis nypotetene med skallet på, det er tynt og delikat og setter en ekstra spiss på smaken! I tillegg er det her du finner det meste av kostfiberet og mye av vitaminene og mineralene i poteten. Nypoteter er ferskvare og
bør ikke oppbevares lenge, men skal du ha dem dagen etter, må de oppbevares mørkt og svalt.

Kålrot

Sommerens første, norske kålrot er søtlig og mild i smaken, og den perfekte snacks på tur eller på stranden. Kokt kålrot er godt til kjøtt, særlig saltet eller røkt kjøtt. Kålroten egner seg også i råkost, i fersk- og ertesuppe og til stuing eller stappe. Den kalles Nordens appelsin på grunn av det høye innholdet av vitamin C, men den er også full av folat som er viktig for hjertehelsen. Oppbevar kålroten i kjøleskap.

Kilde. Bama